Használni fogjuk ezt a kincset…
A Nádudvari Népi Kézműves Szakgimnázium és Kollégium diákjaival és tanáraival 2021. június 3-án látogattunk el Újkígyósra. Utunk a Rákóczi Szövetség utazási támogatásával valósulhatott meg.
Fejet hajtottunk és koszorút helyeztünk el a békéscsabai és az újkígyósi Trianon emlékmű előtt, majd ellátogattunk az Ipolyi Arnold Népfőiskola újkígyósi székházába is.
„Csak törpe nép feledhet ős nagyságot, csak elfajult kor hős elődöket.
A lelkes eljár ősei sírjához, s gyújt fényénél új szövétneket…”
(Garai János)
A 2021-es esztendőben, mint ahogy azt a facebookos profilképek sokasága is hirdette, immár másodjára, csupán szívünkben ünnepelhettünk Nemzeti Ünnepünkön, március 15-én. Amikor az Újkígyósért Közalapítvány kuratóriumi tagjai már láttuk, hogy közelgő ünnep ilyen visszafogott lesz, Gazsó Adrien, Rozsnyai Ildikó és Harangozó Imre a kuratórium elnöke, az Újkígyósi Páduai Szent Antal temetőben br. Meszéna Ferenc honvéd alezredes sírját rendbe hozták. A munkában tevékenyen részt vett s a fényképet készítette Süle Dániel.
Az Ipolyi Arnold Népfőiskola széki tábora gyermekszemmel.
2000. július 15 – 22.
„Magos a dézsi temető, mellette egy sűrű erdő…” énekeltük a buszon, esténként a táncházban, mindig, mindenütt a tábor napjai alatt ezt a szép széki népdalt. Ebben az évben az Ipolyi Arnold Népfőiskola „Mezőségi utakon” című táborsorozatának helyszínéül a híres „Szék városa nagyközség”-et választotta. Szék manapság élő hagyományairól, népviseletéről nevezetes, no meg arról, hogy innen indult ország és világhódító útjára a táncházmozgalom jó harminc évvel ezelőtt. Mind erdélyi, mind pedig magyarországi mércével mérve is Szék páratlanul nagy község. Mint Imre bácsi, táborunk szervezője elmondta, már 1910-ben közel négyezer lakója volt. Megtudtam még, hogy valaha ezen a helyen fejlett középkori város állott, minden bizonnyal sóbányáinak köszönhetően. A bányák azonban a 19. század elejére kimerültek, így mivel a fő közlekedési utak is elkerülték jellegzetes mezőségi mezőgazdasági településsé vált. Így lett belőle az itt lakók szóhasználata szerint: „Szék városa nagyközség”.
„Jaj de szépen jövünk mi, szép menyasszonyt hozunk mi…”
Menyasszony portréja Széken, 2000. július 16–án.
Harangozó Imre felvétele.
Városunk egyik kiemelkedő tevékenységet folytató civil szervezete az Ipolyi Arnold Népfőiskola, mely a hazai és határokon túli magyarságért tevékenykedik, s megalakulása óta a kulturális elszigeteltség és megosztottság leküzdése érdekében végzi munkáját. A Népfőiskola ebben az igen nehéz, pandémiás időszakban sem tétlenkedett. A 2020-as év eseményeiről, történéseiről Harangozó Imrével - az egyesület elnökével - beszélgetett Farkas Lilla.
Álmomban bivalyokat tereltem,
s míg békésen legelnek valahol
Csucsánál, a Köröst kísérő oldalon,
nézem őket, kezem a fénybe emelem,
mert védelemnek, csak ennyi maradt,
és sajog fölrepedt, égő homlokom.
Mint vér folyik a verőfény a dombon
és a bivalyok csak néznek, mit sem sejtve,
tudatlanságukban békésen fekszenek,
Kérődznek, így érkezik az álom béli este…
Harangozó Imre
Ki ne ismerné a Duna TV népszerű Hagyaték című sorozatát, melynek készítői a magyar kulturális örökség átörökítésén munkálkodnak. „Leporolják a magyar múlt szellemi hagyatékának egy-egy darabkájáról a modern korokban rárakódott szennyeződéseket, hogy azok újra a maguk eredeti fényességükben ragyogjanak” – írja a műsor ajánlója.
Ebben a műsorban gyakran feltűnik Harangozó Imre, aki Archaikus népi imádságaink képi világa címmel tartott előadást Somorján, melyet az előadás napján átszerkesztett, a másnapi, himnusztörvény elleni tiltakozás okán. Az archaikus népi imádság formálisan a legfiatalabb ága a magyar népköltészetnek, hiszen a Tudományos Akadémia csak 1970 körül fogadta el, mint népköltészeti ágat. Ilyen szövegeket régóta ismerünk, hiszen például a több mint 800 éves Ómagyar Mária-siralom is egy archaikus imádság.
Ezt a témát Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas magyar néprajztudós, folklorista, Erdélyi János unokája kutatta a 20. században. Egy akadémiai előadáson meghatározta a műfajt, ezután, és ennek hatására pedig több mint 200 ezer ilyen archaikus imát gyűjtöttek össze a Kárpát-hazában.
Az 1938-as Eucharistikus Világkongresszus moldvai emlékéről.
Gedó László beszélgetése Harangozó Imrével.
Egykori hittantan tanáromat Hangozó Imrét a Vigilia 2008/5-ös számában így mutatja be a vele riportot készítő Miklya Luzsányi Mónika: „Az újkígyósi Ipolyi Arnold Népfőiskola alapítója, avatott magyarságkutató, aki több mint huszonöt éve járja Erdély kies tájait, s a kalászszedegetők kitartásával gyűjtögeti össze mindazt, ami a népi szakralitásból ránk maradt. Szíve közepe Moldva, ott is a csángók, akik közül sokaknak nem csak imádságai, énekei, hanem gondolkodásmódja s világlátása is tükrözi azt az archaikus rendet, amelyben a magyarság hosszú évszázadokon keresztül élt.”
Amikor bemutatta nekünk az Ipolyi Arnold Népfőiskola újkígyósi székházában látható gyűjteményét, a moldvai szobában érdekes történetet hallhatunk egy kicsi, egyszerű fali feszültről. Ez a kereszt, felirata szerint az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus résztvevői számára kibocsátott emléktárgy. Most, amikor hazánk és fővárosunk a 2020-as 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra készül, úgy gondolom érdemes és tanulságos lehet felidéznünk ennek az egyszerű kis keresztnek az útját Budapesttől a moldvai csángómagyar falun Trunkon át egészen Újkígyósig. Arra kértem tehát Harangozó Imrét, üljünk le beszélgetni!
Harangozó Imre előadása a Csabagyöngye Kulturális Központban.
2019. június 22-én, szombaton két napos népzenei továbbképzést szerveztek a békéscsabai Csabagyöngye Kulturális Központban, a Csoóri Sándor Alap támogatásával. Az első előadó az ismert néprajzkutató, Harangozó Imre volt. „Gyűjtöttek, gyűjtöttek a magyarok kincset…” címmel, közel négy évtizedes – személyes gyűjtőélményei háttérfényénél villantotta fel hangszeres népzenénk történeti és táji tagozódását, belső logikáját, elsősorban a nagy elődök, Karácsony Sándor és Lükő Gábor, a közösségi lélek sajátosságaiból kiinduló szemléletét alkalmazva. Hallgatóságát végig kísérte azon az úton, hogy hogyan is vált a magyar pásztorok és parasztemberek sokak által lenézett, táltoscsikó módjára, szemétdombon tengődő zenei hagyományából Bartók, Kodály és Lajtha László révén az egyetemes emberi műveltség elengedhetetlen csúcsteljesítménye, vagy hogy hogyan és miért is került a magyar táncházmozgalom tanítási módszere az UNESCO szellemi örökségének listájára.
A Délmagyarország című napilap 2009. január 15-i számában jelent meg az alábbi jó szándékú, de végzetes félreértésektől és témában való alapvető tájékozatlanságról tanúskodó írás. Mivel azonban ez is a tevékenységünkről szóló híradás s egyben valamiféle torz tükör is, itt most teljes terjedelemben újra közöljük.
Medgyesi Konstantin írása
Makó - Archaikus kiállítás nyílik a makói József Attila Múzeumban január 17-én, szombaton, 15 órakor, a Moldvai csángók évszázadai címmel. Az egykori Etelköz területén élő népcsoportnak, tárgyi emlékeit bemutató rendezvényt Halász Péter, a Lakatos Demeter Csángómagyar Kulturális Egyesület titkára nyitja meg.
E szervezet egy szegény, szabófalvi költő nevét viseli, akit Dsida Jenő fedezett fel. Írásai, sorstragédiája – nem írhatott, olvashatott anyanyelvén, magyarul, verseit nem adták ki - népének jelképévé vált. Az egyesület céljának tekinti, hogy a csángók történelmét, hagyományait, művelődéstörténeti értékeit megőrizze és megismertesse másokkal. Ezért indította útjára vándorkiállítását, mely 1996 óta hívja fel a figyelmet e nehézsorsú embercsoport létezésére.
Beszámoló az Ipolyi Arnold Népfőiskola széki táboráról
2000. július 15 – 22.
Írta: Vida Netta 5. osztályos újkígyósi kislány
„Magos a dézsi temető, mellette egy sűrű erdő...” énekeltük a buszon, esténként a táncházban, mindig, mindenütt a tábor napjai alatt ezt a szép széki népdalt. Ebben az évben az Ipolyi Arnold Népfőiskola „Mezőségi utakon” című táborsorozatának helyszínéül a híres „Szék városa nagyközség”–et választotta. Szék manapság élő hagyományairól, népviseletéről nevezetes, no meg arról, hogy innen indult ország és világhódító útjára a táncházmozgalom jó harminc évvel ezelőtt. Mind erdélyi, mind pedig magyarországi mércével mérve is Szék páratlanul nagy község. Mint Imre bácsi, táborunk szervezője elmondta, már 1910–ben közel négyezer lakója volt. Megtudtam még, hogy valaha ezen a helyen fejlett középkori város állott, minden bizonnyal sóbányáinak köszönhetően. A bányák azonban a 19. század elejére kimerültek, így mivel a fő közlekedési utak is elkerülték jellegzetes mezőségi mezőgazdasági településsé vált. Így lett belőle az itt lakók szóhasználata szerint: „Szék városa nagyközség”.
Az Ipolyi Arnold Népfőiskola Honismereti Tábora
Tacs 1997 VIII. 4. - 11.
25 éves a magyar táncházmozgalom. Az a mozgalom, amely hatásában, eredményében nem fogható máshoz, csak a síksági indiánok Pow-wow-jához. Ahhoz a rítusokat éltető, a viseletet újjáélesztő XX. századi indián kezdeményezéshez, amely az 1890-es Wouded Knee-i mészárlás után a fizikai és lelki megsemmisülés határterületére vetett észak-amerikai őslakosságot mára életképes és élni akaró közösségek sokaságává tette. A magyar zene, a magyar mozdulat, a magyar lét nem kevésbé lebecsült, primitívnek, barbárnak nevezett része a világnak, mint odaát, túl a nagy vizeken, az őslakók kultúrája. A sokfelé szakítottság, a lelki és sokszor fizikai terror megtette hatását, mára a magyar fiatalok jó része szégyelli, hogy magyar. Mégis - épp negyedszázada - egy maroknyi csapat, jórészt városi fiatalok, mozgalmat indítottak, bár akaratlanul, mozgalmat, amely a nemzeti műveltség helyét keresi a mai magyar életben. Csoóri Sándor a táncházmozgalom útjának egyik jeles egyengetője így emlékezik vissza ezekre az évekre:
„ Ha visszagondolok most a hetvenes évek elejére, vonuló hátizsákokat látok, vonatozó lányokat, fiúkat Erdély-szerte. Kiszállnak Kőrösfőn, benéznek Farkaslakára, Korondra. Leugornak autóstoppal egy pusztakamarási lakodalomra, zenét gyűjtenek, fintorgás nélkül isznak a szájról szájra járó pálinkás üvegből, megrészegszenek, halálosan elrontják a gyomrukat, de azért összeölelkőzve táncolnak, énekelnek a násznéppel együtt. „ ( Csoóri Sándor Nomád napló Bp. 1978 )
Lakatos Demeter Csángómagyar Kulturális Egyesület Moldvai csángók évszázadai című vándorkiállítása nyílik meg március 2-án a kisteleki rendezvényházban, ahol „falra való szőttesek”, hímes ingek, kendezők, ruhacskák lesznek láthatóak - olyan tárgyak, amelyeket a világ legelhagyatottabb kisebbsége, a moldvai csángómagyarok használtak. A Lakatos Demeter Csángómagyar Kulturális Egyesület Moldvai csángók évszázadai című vándorkiállítása nyílik meg március 2-án hétfőn, 16.00 órakor. Azon a többi között „falra való szőttesek”, hímes ingek, kendezők, ruhacskák lesznek láthatóak - mind-mind olyan tárgyak, amelyeket a világ legelhagyatottabb kisebbsége, a moldvai csángómagyarok használtak és az idősebbek használnak még ma is. A legkeletibb magyar népcsoport tárgyi emlékeit és a Harangozó Imre valamint Csoma Gergely fotóit bemutató tárlatot Sándor Attila, a Csongrád Megyei Közgyűlés alelnöke nyitja meg. A vándorkiállítást a szegedi Rendezvényház Kht. szervezésében Csongrád megye több mint 15 településén bemutatják, Kistelek az első állomás.
IPOLYI ARNOLD NÉPFŐISKOLA
5661. Újkígyós Pf. 10.
Magyarország
Harangozó Imre elnök úr
részére
Tisztelt Elnök Úr!
Engedje meg, hogy ön számára ismeretlenül forduljak önhöz – önökhöz – levelemmel. Ígéretemnek állva, amelyet kedves székely barátomnak tettem (Mózes Ildikó), foglalom írásba a Hargita megyei Székelyszenterzsébet falvának, 2009. esztendei pünkösdi királyválasztását, mint újjá élesztett népszokást, próbáit valamint eseményeit, melynek szemtanúja valék.
Néhány szót a településről, amely ma az udvarhelyi járáshoz tartozik és a Mogyorós (Magyarós) patak völgyében található a Csillag-, a Kaláka-, és a Csere-hegy közvetlen ölelésében. Ebben a völgyben búvik meg még három magyar település; Kissólymos, Nagysólymos és Székelyhidegkút. A völgy bejáratánál egy régi Árpád-kori falu áll (Sárd), amelyben a nagyszámú román betelepítés révén már magyar lakos szinte alig található. Ugyan így járt Héjjasfalva is. Említésre ugyan nem méltó, mégis megjegyzem, hogy Erzsébethez legközelebb fekvő Székelyandrásfalva is Románandrásfalvává (Săcel, ejtsd szöcsel) vált a betelepített dobrudzsai cigányok miatt.
„Székelyszenterzsébet nevét régi temploma védőszentjéről, Árpád-házi Szent Erzsébetről kapta. Erzsébet II. András magyar király lánya, aki már 15 évesen a türingiai őrgróf felesége. Már 19 évesen özvegy és 24 évesen hal meg Marburgban. A szegények védőszentje.
Szilánkok egy csanádi kertészfalu, Kisiratos vallásos
népköltészetének kincsestárából
Dr. Almási Béla (1947–2009) emlékére
1986. őszén a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen tartott előadásán hallottam először Erdélyi Zsuzsannát az archaikus imádságokról beszélni. Tulajdonképpen ekkor találkoztam az archaikus népi imádság fogalmával először. Nagy hatást tett rám az előadás, az elhangzott imákat nem csak szépnek, hanem hallatlanul izgalmasnak is találtam. Olyan lelki, szellemi bizsergést éreztem, mint még soha. Azonnal kutatni kezdtem emlékezetemben. Gyermekkoromban anyai dédanyámtól, az 1890–ben született Bús Menyhértné Dunai Viktóriától hallottam hasonló szöveget szülőfalumban Újkígyóson.
„Kakasok szólanak,
Máriát kiáltának...”
„Bús mama” kilencven évet élt. Utolsó éveiben megvakult. A magyar parasztasszonyokra oly jellemző hatalmas lelki erővel és bensőből fakadó derűvel viselte keresztjét. Hol énekelt, hol imádkozott. A vele kapcsolatos emlékeimből került elő ez az archaikus imafoszlány. Ekkor szegődtem ősi imádságaink fölkutatásának szolgálatába. Életem első saját gyűjtésű imádságát dédanyám húgától Bús Károlyné Dunai Pancsa nénémtől jegyeztem le.
Népköltészetünk legbensőségesebb ága s ennél fogva a legkésőbb fölfedezett is az imádság. Megdöbbentő az archaikus imáinknak az az áradata, ami népünk emlékezetéből az utóbbi évtizedekben nyomtatásba került. Bálint Sándor és Fettich Nándor a témát épp csak érintő kutatása, majd Erdélyi Zsuzsanna gondosan szerkesztett publikációi, Polner Zoltán áradóan gazdag szeged-vidéki gyűjtései népi műveltségünk olyan területére irányították a figyelmet, amely addig nem tartozott a népszerű kutatási témák közé. Az imádságok ismerete, cselekménye és képi világának vizsgálata azonban nélkülözhetetlen a hagyományos magyar gondolkodásmód, világkép és a lelkület megértéséhez.
Az 1947 utáni több mint négy évtizedes kényszerszünet után, egy, a hagyományokat, nemzeti értékeket középpontba állító egyesület megszervezése már 1989-ben fölmerült. Újkígyósra és a környékbeli városokba, Békéscsabára és Gyulára került néhány olyan fiatal értelmiségi, akik az egyetemi, főiskolai évek alatt kapcsolatba kerültek a félig meddig illegálisan működő szabadművelődési szervezetekkel, népfőiskolákkal. Akkor úgy tűnt, hogy a Hazafias Népfront keretein belül működő TIT szervezeti formája nem alkalmas az elképzelések megvalósításához. Az 1990-es politikai változások után megnyílt a lehetősége annak, hogy új, önálló egyesület alakuljon. 1991 nyarán a római katolikus plébánián találkozott az a csoport, amelyik egy esztendővel később „Ipolyi Arnold Népfőiskola” Kulturális Egyesületként kezdte meg tevékenységét. Névadóul a széles műveltségű, besztercebányai, majd nagyváradi tudós püspököt, Ipolyi Arnoldot választották. Az egyesület alapszabályában fontos elő-evangelizációs lehetőségeket nevez meg célként: a hagyományos paraszti műveltség kutatását és bemutatását, az egészséges nemzettudat fejlődéséhez elengedhetetlen magyarságtudomány ágainak művelését, ezen belül pedig a történelemi, a régészeti, a művészettörténeti, a néprajzi és a honismereti kutatások eredményeinek népszerű bemutatását. Mindezek megvalósítására a következő szervezési formák között történt kísérlet: előadássorozat szervezése, időszaki kiállítások rendezése, kiadványok gondozása, terjesztése.